Klikni ovde za pomoć kod unosa

Opis unosa / knjiženja početnog stanja

 


Samo knjiženje početnog stanja je najkomplikovanija operacija u Lidderu, i nezgodno je što je uvek prva koja se mora odraditi, ali šta je tu je. Dakle: Unos početnog stanja se obično radi iz više etapa.

PRVA ETAPA

bi bila provera slaganja početnog stanja sa predatim završnim računom za prethodni period. Obično se prelazak na rad u Lidderu radi posle završnog obračuna. Provera zatim, podrazumeva obaveznu proveru slaganja zbira popisa za sve magacine sa finansijskim stanjem kartica tih magacina. Zatim je potrebno utvrditi prosečnu ukalkulisanu razliku u ceni za robu na stanju, ako u popisnoj ili lager listi koja ide u početno stanje, ne postoje i nabavne cene. Procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni se dobija stavljanjem u odnos ukupnog iznosa razlike u ceni sa vrednošću robe na zalihama. Taj procenat treba da se izračuna na što više decimala da bi Lidder što tačnije, na osnovu prodajnih cena koje ćeš unositi, mogao da izračuna nabavne cene za sve te artikle. Takođe je neophodno proveriti i da li se zbirevi svih analitičkih kartica i iznosa slažu sa iznosima na karticama glavne knjige, tj. da li se analitika slaže sa sintetikom. Naravno, podrazumeva se da mora postojati i bilansna ravnoteža. Ako je sve ispravno i slaže se, možemo preći na drugu etapu.

DRUGA ETAPA

bi bila unošenje popisa robe. Roba koja ulazi na stanje mora biti tačno definisana, što će reći da za svaki artikal na listi sa koje unosiš mora postojati tačan naziv artikla, poreska tarifa u kojoj se artikal nalazi, zatim jedinica mere, tačan kataloški broj, ako se isti koristi i tačna količina i cena. Poželjno je da se ta lista sa koje se unosi popis sastoji iz više pojedinačnih listova sa zbirevima na svakom od njih da bi se lakše radila preventivna kontrola pri samom unosu. Sam unos količina se u Lidderu radi kroz ulazne kalkulacije. Dakle, neophodno je datum promeniti (sa "F2") na datum preseka sa kojim se vođenje knjiga prebacuje u Lidder i ići na opciju NOVI POSLOVI / ULAZ NA (VP).
Za artikle koje unosiš, možeš sam definisati šifre ili možeš ostaviti Lidder da ti dodeljuje šifre. Ako hoćeš sam da dodeljuješ šifre, potrebno je da u šifarniku tog konta (obično 1320, jer su ostali obično vezani za njega) pritisneš taster "W" pa od ponuđenih opcija izabereš opciju "podešavanje šifarnika/delova šifre" i onda definišeš koliko mesta hoćeš da imaš u šifri koju unosiš. Najmanje mesta koje možeš da postaviš za ručni unos šifre je 5 (u jednom delu ili iz više delova). Kad definišeš broj cifara (od 5 do 18), pri izlasku odgovori na sva pitanja sa "D" i to je to. Odatle pa na dalje ćeš sam unositi šifre za nove artikle. Šifre mogu sadržati i brojeve i slova, a neke (ne sve) i znakove.
Korak-po-korak uputstvo za početak rada je sledeće: Na pitanje o povratu odgovori sa NE, na upit o dostavnici upiši 'POČ.STANJE', na upit o šifri dobavljača upiši šifru 1000, na kontrolno pitanje 'dobavljač ok?' odgovori sa DA, potvrdi datum dostavnice sa ENTER i naći ćeš se u ulaznoj kalkulaciji spremnoj da prihvati unos podataka sa popisne liste. Pritisni "R" i upiši procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni i možeš početi sa unosom artikala. Unos artikala se radi komandama "U" ili "Enter" i "N".
Ako artikal unosiš prvi put koristi komandu "N" jer ti ona omogućava unos naziva artikla, tj. samo njegovo otvaranje kao šifre i kao analitičke kartice konta, i sam unos količine i prodajne cene. Komanda "U" ili "Enter" se koristi u slučaju da si prvo otvorio sve šifre kroz šifarnik konta pa si tek onda krenuo u unos popisa. Poželjno je unositi u jednu 'kalkulaciju' onoliko artikala koliko se nalazi na jednom listu popisa da bi mogao na kraju lista da proveriš da li se zbir kalkulacije slaže sa zbirom tog lista popisa. Kad završiš sa unosom 20-30 stavki, koliko se obično nalazi na jednom listu popisa, proveri slaganje zbireva, sa "P" odštampaj kalkulaciju i tasterom "K" je proknjiži. Odgovori potvrdno na kontrolno pitanje i bićeš vraćen u glavni meni, odakle treba da ponavljaš postupak za unos (sa početka ovog pasusa) sve dok imaš listova popisa.
Takođe je moguće i uraditi uvoza robe sa stanjem, o tome možeš pročitati u sekciji DODACI/IMPORT-EXPORT pod naslovom "IMPORT ROBE IZ KALKULACIJE".
Kad završiš unos popisa, proveri, za svaki slučaj, da li se slaže iznos na kontu magacina za koji si unosio popis sa iznosom na popisu i da li se slaže iznos dobijen knjiženjem popisa na kontu ukalkulisane razlike u ceni sa iznosom na kontu ukalkulisane razlike u ceni na preseku stanja. Ako je sve u redu kao što bi trebalo da bude, ako nisi nigde pogrešio pri unosu artikala, prelazimo na treću etapu. Ako se nešto od navedenih iznosa ne slaže, potraži grešku i ispravi je tako što ćeš raditi povrat 'dobavljaču' 1000 za pogrešno urađen artikal i ponovo raditi ulaz samo tog, pogrešno unešenog artikla. Dakle, kada ispraviš sve eventualne greške prelazimo na etapu 3:

TREĆA ETAPA

Unosa početnog stanja bi bila unošenje bruto bilansa iz prethodnog perioda u knjigovodstvo te firme u Lidderu. Potrebno je da se datum promeni (sa "F2") na datum preseka sa kojim se podaci prebacuju u Lidder i treba otići na meni NOVI POSLOVI / NALOZI/UL.RAČ. / NALOG ZA KNJIŽENJE. Na pitanje o vrsti dokumenta upiši broj 8 i potvrdno odgovori na kontrolno pitanje. Na ekranu ćeš videti obrazac sličan obrascu naloga za knjiženje, što u mnogome olakšava posao jer je vrlo sličan onome sa koga, verovatno, prepisuješ (obično se prepisuje sa već napravljenog početnog naloga, koji se pravi iz bruto bilansa za prethodni period, i ređe direktno sa bilansa). Enterom dobijaš mogućnost da uneseš opis knjiženja, (koji treba da ostaviš na predloženom sadržaju: 'POČETNO STANJE') pa enterom potvrdiš opis, upišeš konto na koji ide iznos koji ćeš upisati pošto upišeš konto. Ako konto nije otvoren bićeš upitan 'Konto nije otvoren. Otvaraš?' i tu odgovori sa DA, da bi te Lidder prebacio u kontni plan gde možeš otvoriti konto koji ti je potreban. Konta koja otvaraš su obično finansijskog tipa, tj. nemaju analitičke kartice. Dakle, u kontnom planu sa "O" otvaraš konto i to tako što u nazivu upišeš naziv konta, odabereš tip “bez analitike” i potvrdiš enterom, na sledeće pitanje odgovoriš potvrdno ako otvaraš konto klase 3, 4 i 6 i sa "Esc" se vraćaš na unos iznosa za taj konto u nalog za knjiženje. Kada dođeš do kraja naloga, i kada ti je nalog složen, tasterom "K" proknjižiš nalog. VRLO bitan momenat je taj što pri prepisivanju naloga MORAŠ obavezno PRESKOČITI konta magacina i njihovih ukalkulisanih razlika u ceni, jer su isti uneti kroz etapu 2, tj. kroz unos popisa. Obzirom da nalog ne može da se složi, kad neka konta jednostavno preskočiš pri unosu, iznos za koji ti se nalog ne složi proknjiži crveno na konto dobavljača, sa šifrom 1000, jer se tamo nalazi upravo ta cifra i to zato što je Lidder tamo proknjižio kroz unos popisa. Dakle, nalog ćeš složiti tako što ćeš stornirati 4330 sa šifrom 1000, a time ćeš i zatvoriti tu šifru i prometno, jer ona ne treba da postoji, tj. služila je kao privremena šifra za unos početnog stanja iz dva dela. Nalog početnog stanja može sadržati do 2000 stavki, tako da ako imaš više od 2000 konta/stavki moraš da na kraju nalog zatvoriš na nekom privremenom kontu (obično konto 7000).
Po izvršenom knjiženju popisa, zatim knjiženju početnog finansijskog stanja, treba još jednom proveriti da li se sve slaže sa presekom iz prethodnog perioda i ako se slaže, potrebno je startovati komandu zatvaranje godine iz menija BILANSI / ZAVRŠNI RADOVI pa na pitanje “Radiš prelaz u novu firmu zbog promene statusa ("D") ili zbog nove fiskalne godine ("N")?” odgovori "D", unesi datum preseka i pusti da Lidder otvori novu firmu sa početnim stanjem i resetuje brojeve dokumenata. Zatim idi na SERVIS /PROMENA FIRME i odaberi novu firmu sa presekom stanja na zadati datum. Ako je datum preseka 01.01.xx možeš odmah početi sa radom, a ako nije potrebno je postaviti sledeći broj za sve vrste dokumenata koje si do tada radio. Kada si odradio sve ovo iz uputstva za unos početnog stanja, preduzeće treba snimiti na posebni medij iz opcije SERVIS / PREDUZEĆE / ARHIVIRANJE i to je to: Preduzeće je spremno za dalji rad. Srećno!
Takođe je moguće uraditi uvoz početnog stanja, o tome možeš pročitati u sekciji DODACI/IMPORT-EXPORT pod naslovom "EXCEL IMPORT NALOGA".